Sunday, 12 April 2015

sejarah tkrs




SEJARAH PENUBUHAN TUNAS KADET REMAJA SEKOLAH 
( TKRS )


Barisan Sekretariat Kebangsaan. Dari Kanan;
Lt. Kol. Anuar, Lt. Kol. Ahmad Farazilla, Lt. Kol. Wan Mohd
Ariffn Bin Wan Hussin
 dan Lt. Kol. Ali
Tunas Kadet Remaja Sekolah    ( TKRS ) telah mula diasaskan pada 15 Mac 1999. Sekolah yang menjadi sekolah pertama (perintis ) menubuhkan TKRS ialah Sekolah Kebangsaan Seri Melati, Kuala Lumpur yang sekarang ini dikenali dengan nama Sekolah Kebangsaan Setapak Indah. Tunas Kadet Remaja Sekolah ditubuhkan oleh En. Wan Mohd. Ariffin bin Wan Hussin khas untuk murid-murid sekolah rendah seperti mana Kadet Remaja Sekolah untuk pelajar-pelajar sekolah menengah sahaja. Antara tujuan TKRS ditubuhkan adalah untuk memberikan pendedahan awal kepada pelajar-pelajar mengenai KRS. Ini kerana TKRS merupakan KRS di peringkat awal ( sekolah rendah ). Kurikulum, matlamat dan objektif serta perjuangan TKRS adalah berdasarkan Kadet Remaja Sekolah ( KRS ). Pada awal penubuhan, pasukan ini dinamakan Tunas Kadet Remaja Islam Sekolah ( TKRIS ). Dewasa ini TKRIS dikenali dengan nama Tunas Kadet Remaja Sekolah. Penubuhan Tunas Kadet Remaja Sekolah secara rasminya telah disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pelajaran YB Dato’ Noh b. Omar di Stadium Sultan Abdul Halim, Kedah Darul Aman pada 26 Mac 2006.


  3.0      Pengertian logo

3.1       Perisai melambangkan benteng ketahanan diri daripada gejala   yang tidak sihat.

3.2       Bulan dan bintang melambangkan Agama Islam sebagai agama rasmi Negara Malaysia.

3.3       Dua tangkai padi bersilang melambangkan resmi padi iaitu berilmu dan berketrampilan serta matang dan rasional dalam semua tindakan.

3.4       Buku yang terbuka dan rehal    melambangkan peranan institusi pendidikan yang mementingkan tradisi ilmu untuk semua tanpa mengira keturunan dan kaum, agama dan latar   belakang budaya ke arah melahirkan bangsa Malaysia selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.

3.5       Warna hijau melambangkan alam sekitar yang sihat.

3.6       Warna merah melambangkan keperwiraan dan sedia berjuang mempertahankan negara yang tercinta.

3.7       Warna kuning melambangkan warna diraja yang menjadi tonggak kedaulatan Negara Malaysia.

3.8       Warna putih melambangkan   keikhlasan serta kesucian.


4.0 Bendera


  

4.1       WARNA HIJAU MELAMBANGKAN

            a.        Tunas muda/remaja yang masih boleh dibentuk.
            b.        Laluan hidup yang jelas untuk masa   depan.
            c.        Alam sekitar merupakan sebahagian daripada kurikulum KRS/TKRS.

         

4.2       COGAN KATA KRS/TKRS ’ ILMU IMAN AMAL’

                       

             A.        ILMU : ASAS KEINTELEKTUALAN DAN KETRAMPILAN AHLI KRS/TKRS.


             B.        IMAN : KEIMANAN YANG MENDALAM MERUPAKAN ASAS

  PEMBINAAN DIRI.


C.       AMAL : PENGHAYATAN DAN PERLAKUAN GAYA   HIDUP SIHAT

  YANG BERTERUSAN MERUPAKAN NATIJAH DARIPADA                     

  KEKUATAN INTELEKTUAL DAN DISIPLIN DIRI.


5.0 Elemen Kurikulum KRS/TKRS



 

No comments:

Post a Comment